22 Lis

Jak zaangażować użytkownika w korzystanie z aplikacji

Wypuszczając na rynek nową aplikację trzeba zadbać o jej odpowiednią promocję. Wszelkie działania mające na celu przyciągnięcie użytkowników są bardzo czasochłonne i wymagają dużego zaangażowania. Niestety, mimo wielu starań, odbiorcy bardzo często porzucają nowo zainstalowane aplikacje. Przyczyną może być źle zaprojektowany interfejs, który utrudnia korzystanie lub ogólne negatywne odczucia – aplikacja sprawia więcej problemów, niż pożytku i dlatego jest usuwana.

Aby użytkownicy byli zadowoleni z danej aplikacji, muszą uświadomić sobie następujące kwestie:

  • dlaczego potrzebują aplikacji
  • w czym może im ona pomóc
  • jakie są jej najważniejsze właściwości
  • jak korzystać z tych właściwości

 

W celu zakomunikowania użytkownikom powyższych punktów, warto rozpocząć ich doświadczenie z aplikacją od angażującego procesu, dzięki któremu oswoją się z nowym narzędziem. Chodzi tu o szybkie przeszkolenie odbiorców z funkcjonalności i pokazanie, dlaczego są one dla nich tak użyteczne. Można to zrobić na różne sposoby:

  • wprowadzające video lub prezentacja
  • oprowadzenie po interfejsie
  • wyświetlanie porad
  • próbki zawartości
  • rozwiązania hybrydowe

 

Metodę wybiera się w taki sposób, by pasowała do grupy docelowej oraz charakteru i przeznaczenia aplikacji. Można użyć humoru, zaangażować odbiorcę i spersonalizować komunikat lub postawić na prostotę i wyjaśnić każdy element. Główną przesłanką jest tutaj zajęcie użytkownika, pomoc w adaptacji w nowym środowisku – jeśli bowiem będzie zostawiony sam sobie, może nie odkryć korzyści płynących z aplikacji i szybko zrezygnować z jej użytkowania.

 

Wiedząc już, jak ważne jest zaangażowanie odbiorcy, warto obrać odpowiednią strategię, by to zrobić:

 

Wykorzystaj pozytywne emocje

Użytkownik powinien podążać w pożądanym przez Ciebie kierunku. Doskonale sprawdzą się do tego elementy grywalizacji. Można na przykład wprowadzić zdobywanie osiągnięć za każde wypełnione zadanie (uzupełnienie profilu, dodanie znajomych, częste logowanie, itp.). Inną taktyką jest chwalenie użytkownika za dokonanie konkretnych akcji. Takie działania wzbudzą pozytywne emocje w odbiorcy, będzie kojarzył produkt z poczuciem sukcesu, co skłoni go do częstszego korzystania.

Pozytywnym emocjom podczas zapoznawania się z aplikacją towarzyszą:

  • logiczna, nieskomplikowana nawigacja
  • miły dla oka design
  • przyjemne przechodzenie przez kolejne kroki
  • podkreślana na każdym kroku wyjątkowość użytkownika i tożsamość marki

 

Pokaż użytkownikowi, co ma zrobić

Należy przyjrzeć się aplikacji z perspektywy użytkownika. Pokazanie mu konkretnych korzyści jest sposobem na udowodnienie, jak świetny jest to produkt. Można w krótkich, prostych zdaniach opisać, co aplikacja potrafi zrobić i jaka wiąże się z tym wartość dla odbiorcy. Podkreślenie profitów jest tutaj bardzo istotne.

 

Przyciągnij uwagę do konkurencyjnych elementów

Możliwe, że Twoja aplikacja ma już sporą konkurencję na rynku. Skup się więc na tym, co wyróżnia Twój produkt od konkurentów. Przejrzyście zakomunikuj, co jest w aplikacji wyjątkowe. Konsekwentnie uświadamiaj odbiorców, że to właśnie Twojego produktu potrzebują.

 

Pokaż zawartość

Aby pomóc użytkownikom zrozumieć jakieś działanie, które umożliwia aplikacja, możesz zademonstrować przykładowy efekt. Dzięki temu szybko zapoznają się z możliwościami oraz interfejsem.

 

Zrób dobre pierwsze wrażenie

Zadbaj o to, by pierwszy kontakt z aplikacją wywarł na użytkowniku wpływ. Zachęć go do jak najszybszego podjęcia pierwszej akcji. Wykorzystaj ekran powitalny, umieszczając na nim wezwanie do działania, które skłoni odbiorcę do wykonania tego, czego od niego oczekujesz.

 

Wprowadź system ciągłego uczenia

Jest to najbardziej złożona strategia, odpowiednia dla dużych, technicznych projektów. Ciągłe uczenie użytkownika obejmuje nienachalne tutoriale, porady i motywowanie do dalszych działań na każdym poziomie interakcji. Użytkownik dzięki temu w łatwy sposób poznaje kolejne ukryte cechy produktu, których potrzebuje do profesjonalnej pracy z aplikacją. Ciągłe uczenie jest bardz oczęsto powiązane z systemem zadań dla użytkownika.

Zaprojektowanie efektywnego procesu adaptacji użytkowników wymaga wiele pracy. Jednak nie powinno się pomijać tego kroku, ponieważ złe pierwsze wrażenie wrażenie zniechęci użytkowników do aplikacji. Zaangażowanie odbiorcy i towarzyszenie mu podczas zapoznawania się z aplikacją, wpłynie znacząco na wskaźnik konwersji.

[Głosów:0    Średnia:0/5]